PLAN PRZEDSIĘWZIĘCIA EDUKACYJNEGO
„EUROPA W NASZYM PRZEDSZKOLU”
OPRACOWAŁY:
Danuta Karwicka Elżbieta Głuszek Bożena Lenarczyk
WSTĘP
Europa przeżywa okres wielkich przemian, których jesteśmy świadkami. Zmiany te zachodzą w aspekcie kulturowym, edukacyjnym, informacyjnym i perspektywicznym. U progu wejścia Polski do Unii Europejskiej stajemy wszyscy, dorośli i dzieci, przed wielkim wyzwaniem. Nie możemy pominąć tego bardzo młodego pokolenia ludzi, którym przyjdzie żyć, uczyć się i pracować we wspólnocie europejskiej. To przecież dzieci mają być obywatelami świata przyszłości – Europejczykami przyszłości. Wychodząc naprzeciw tym zmianom nasza placówka postawiła sobie za cel włączyć przedszkole w te ważne wydarzenia historyczne. Wspólnie z dziećmi chcemy ,,wprowadzić” EUROPĘ do naszego przedszkola. W toku realizacji przedsięwzięcia będą prowadzone zajęcia mające na celu przybliżenie dzieciom wiedzy o UNII EUROPEJSKIEJ. W związku z tym, w przedszkolu cyklicznie będą odbywać się dni poświęcone poszczególnym państwom – członkom UNII EUROPEJSKIEJ. W przygotowania obchodów tych dni będą zaangażowane wszystkie dzieci z całego przedszkola. Każda grupa będzie pracowała nad innym zadaniem dostosowanym do wieku i możliwości. Efekty pracy będą prezentowane w wybranym dniu. Czas przygotowania do prezentacji będzie wynosił jeden tydzień.
CELE
Po wdrożeniu przedsięwzięcia ,,Europa w naszym przedszkolu”
Dziecko: -potrafi wymienić niektóre państwa należące do Unii Europejskiej - potrafi rozpoznać flagi kilku państw, w tym naszego kraju wspólnoty europejskiej - potrafi skojarzyć charakterystyczną budowlę, zabytek z danym krajem - zna nazwę waluty obowiązującej w Unii ( euro, eurocent) - potrafi korzystać z różnych źródeł przy zdobywaniu potrzebnych informacji ( czasopisma, widokówki, telewizja,internet, rozmowy z domownikami i nauczycielką) - potrafi wymienić „ przysmak” mieszkańców danego państwa - potrafi współpracować w grupie - potrafi zaprezentować publicznie efekty swojej pracy - zna hymn Unii Europejskiej
Przykładowe zadania szczegółowe dla grup przedszkolnych w trakcie realizacji obchodów np.,, Dnia włoskiego”:
GRUPA I - Wystrój sali na prezentację – prace plastyczne z zastosowaniem różnych technik, flagi, ilustracje zabytków, widokówki.
GRUPA II – Nauczyć innych fragmentu piosenki, zabawy ruchowej
GRUPA III – Opowiedzieć bajkę oraz wykonać do niej ilustrację
GRUPA IV – Przygotować potrawę – przysmaku kuchni włoskiej –pizzy ( przy pomocy pani kucharki)
GRUPA V – Wykonać makietę charakterystycznej budowli Włoch np. Krzywa Wieża w Pizie.
ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI
Realizacja przedsięwzięcia,, EUROPA W NASZYM PRZEDSZKOLU” pozwoliła na przybliżenie dzieciom krajów państw wspólnoty europejskiej.
Dzieci nauczyły się:
- planować swoją pracę - brać odpowiedzialność za jej efekty - stały się bardziej otwarte, twórcze i spontaniczne - potrafią dokonywać wyborów - potrafią odczuwać radość z dobrze wykonanego zadania a także nie zniechęcają się, gdy napotkają na trudności w jego realizacji
- rozbudziły zainteresowania otaczającą rzeczywistością i zmianami w niej następującymi.
W czasie wdrażania przedsięwzięcia,, Europa w naszym przedszkolu” dzieci dobrze się bawiły. Do wspólnej pracy została zaangażowana cała społeczność przedszkola – dzieci, nauczycielki, personel pomocniczy i rodzice. Oddziaływało to na wizerunek placówki w środowisku. Dzieci zaprezentowały prace plastyczne w Konkursie,, POLSKA W Europie” zorganizowanym w Internacie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr1 w Pionkach oraz wzięły udział w Konkursie,, EUROPA W SZKOLE” zorganizowanym przez Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu wysyłając prace plastyczne. Przypuszczamy, że treści poruszone w tym przedsięwzięciu stanowią zaczątek wiedzy o Europie, którą będą poszerzać dalszych etapach kształcenia. Ponadto wiedza ta pomoże dzieciom w rozwijaniu ich tożsamości, jako obywateli jednoczącej się EUROPY.
|